tisdag 31 maj 2011

Promenader längs Stockholms "waterfront"

Är nu inne på min andra vardag på Söder utan SL-kort. Resultatet hittills är skoskav och bättre sömn. Trodde inte att jag var en sådan där människa som mår bra av att röra på sig, men tydligen är det bra för sömnen, verkar det som.
Som bonus får jag dessutom se mycket av Stockholm från sin bästa sida; vattnet, istället för att kliva ner i t-banan i tid och otid. Igår morse höll jag visserligen på att blåsa ner från Västerbron, men annars är promenaden till jobbet smidig och tar knappt 40 minuter. Efter jobbet blev det spårvagnen ut till Djurgården, varmkorv på Rosendals trädgård och sen båten till Slussen. Satt och försökte se lite blasé ut och ge intrycket av pendlande lokalbo till alla turister som trängdes med kameror. Det är ju sådant man själv gillar när man är på semester. ”Titta där är någon som faktiskt bor här. Nu har vi hittat en genuin aktivitet istället för att fastna i en turistfälla.”
Från Slussen var det en lagom promenad längs Södermälarstrand hem till Hornstull. Spanade in och funderade lite över den där Waterfront building bredvid Stadshuset. Det var ett himla liv när de byggde det stackars huset vid Östermalmstorg. Det här måste vara typ 100 gånger fulare och ändå har jag inte hört några större protester. Är det bara jag som har missat dem, eller är det bara det att Östermalmsbor klagar mer än andra?
Ja, ja. Jag har svårt att bli upprörd. Det är kul att det byggs, men fult är det. Man undrar hur det ser ut inifrån? Alltså den där ”tändsticksdelen” mot vattnet. De normala glashusen är rätt snygga.

2 kommentarer:

  1. Du missade debatten. Personligen anser jag att det är bra att mässhallen (under tändstickorna) gjordes till en svart låda så de kan ta reda på vad som gick fel. Den är ful.

    SvaraRadera
  2. Härligt med promenader! Och tja, Waterfront... alltså, why? Sambons företag (där han konsultar) har hyrt kontor där från i höst. 180.000 i månaden. Meh?
    Hyr snyggt kan det vara inomhus, man bara undrar..
    :)

    SvaraRadera