torsdag 11 april 2013

Tillbaka till Cannes



Utsikt från veckans arbetsplats: Festivalpalatset i Cannes
Fyra intensiva dagar av tv-mässan MIP i Cannes är till ända. Kvarstår gör tre lediga dagar. För första gången bevistar jag mässan i egenskap av inköpare (för Axess TV), vilket har inneburit en himla massa spring mellan möten med diverse försäljare av tv-program. Alla är oändligt tacksamma över att jag avsatt en halvtimme av min tid just till dem. Det bjuds på kaffe, godis och ibland små gåvor. Överlag trevliga arbetsdagar med andra ord.
Det svåra var bara att svara på frågan ”Är detta din första MIP?”. Då får jag dra hela historien om hur jag var här första gången som 4-åring, och åtta år framåt, med mina föräldrar. Pappa jobbade och jag gick runt med mamma och tittade på tecknade filmer. Numera ligger fokus på dokumentärer dagtid. På de flitigt förekommande cocktailfesterna kvällstid fylls glaset nu med vin istället för juice. De små cocktailsnittarna är sig dock lika. Men det som för ett barn var en spännande middag är i vuxen ålder lätt otillfredsställande. Efter tre dagar av enbart plockmat hallucinerade jag om vad som helst som äts med kniv och gaffel. Att sitta ner med en rejäl portion av något och skyffla i sig rejäla tuggor. Konstigt att man inte inser hur beroende man är av vissa saker förrän man inte får dem. En carbonara och en kyckling med pommes frites senare är lyckan total. Då spelar det ingen roll att det är typ minusgrader ute här också. Åtminstone på nätterna. Häromkvällen stod jag i ett partytält på stranden och dansade, iklädd halsduk och ullkappa. Det finns inget dåligt väder…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar