måndag 7 april 2014

Tv-mässan i Cannes inledd

Befinner mig återigen på tv-mässa i Cannes. Idag inleds drygt tre hysteriska dagar av möten och cocktailfester, köpande och säljande av program, föredrag och kändisintervjuer. Själv ägnar jag mig åt köpande. Övar med fördel på torgmarknader och i affärer och bedrivs mer tv-professionellt inne på festivalpalatset.
Försökte se ut som en riktig fransk husmor på torget igår. Klämde bister på tomater och vitlök med rynkad panna innan jag slog till på några fina exemplar. I klädaffärerna har jag svårare att dölja min entusiasm, men lägger band på mig för att inte shoppa ihjäl mig. På köp-mötena gäller det att ha med sig kritisk tänkande och rynkad panna, men samtidigt vara artigt trevlig, entusiasmen står säljarna för. ”Nej, den här realityserien om dvärgar som föder upp hästar är nog inget för oss. Har ni något med en mer vetenskaplig profil?” Och så lägger man huvudet på sned och ler vänligt. Det finns mycket konstig tv kan jag säga…
Redan igår tjuvstartade jag mötesodyssén med att låta mig bjudas på kaffe i solen av en pigg fransyska med portföljen full av dvd:er. Så är de bästa mötena. Fem minuter säljsnack och sen luta sig tillbaka med en bra espresso och diskutera det franska vädret vs det svenska och andra av livets viktiga frågor. Fransyskan hade varit i Stockholms skärgård som hon älskade trots att det regnade oavbrutet i fyra dagar. ”Det var som Bergman. Vi satt instängda i en stuga och såg på den blysvarta himlen utanför. Det är då man har tid att verkligen umgås.”

Gårdagens bästa plockmat på den så kallade "Nordiska terrassen":
Ostbricka och små efterrätter
Här skiner solen dock oförtrutet. Dagarna är heta och kvällarna fuktigt kalla. Man har inte mycket för att man klär sig snyggt till kvällens cocktailfester på stranden när man sen står invirad i fyra lager sjal. Tre fester hann vi med redan igår. För att inte bli galen på all plockmat har jag till denna festival infört en regel: Jag måste äta med kniv och gaffel minst en gång om dagen. Igår gick det bra. Hemlagad omelett till lunch och pizzabit till middag. Idag blir det nog värre. Schemat är tajtare, både mötes- och cocktailmässigt. Återkommer med rapport.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar