torsdag 19 juni 2014

Inredningnytt: Dyr säng och billig garderob!


Mycket nöjd med "nya" garderoben
Lagom till midsommar har jag passat på att utöka och förnya mitt möblemang. I tisdags levererades en enorm Kungssängen-säng. Visserligen ”bara” 140 cm bred men när ben och typ 20 cm bäddmadrass monterats ligger man i jämnhöjd med fönsterbläcket. En intressant upplevelse. Som tur var står sängen mitt i rummet så det är ingen fara för uttrillande, men nertrillande på golvet kan säkert bli smärtsamt nog…
Samma dag låg jag i hårda förhandlingar på Blocket och lyckades till kvällen genomföra mitt livs första blocketaffär. Jag har förstått att man måste vara smidig och snabb för att lyckas på detta forum. Har också förstått att det är ett gissel att alla ska pruta, så jag gjorde tvärtom. En kvinna ville sälja tre garderober för 500 kr. ”Den som tar alla har företräde” stod det, så jag erbjöd mig att köpa två för samma pris som tre. (Hade tidigare spanat in en snygg ny garderob på Stalands för drygt 9 000, så i jämförelse kändes 500 löjligt billigt.) Nu passar dessa 60-talsgarderober till blocketfynd också bättre in i min funkislägenhet. Dessutom ser de helt oanvända ut.
Kommer osökt att tänka på Solsidanavsnittet där Fredde köper ett skötbord på Blocket bara för att kunna visa sin son vad en lägenhet är. Sonen finner sig väl tillrätta i den ombonade lyan i Fisksätra eller vad det nu är och avslutar besöket hos blocketsäljaren med kommentaren ”Pappa jag vill också bo i lägenhet!” Onekligen ger Blocket en unik chans att se hur helt okända människor bor. Helt ostajlat. Det blir som en liten adventslucka in i någon annans liv. I detta fall fick vi besöka en av dessa deprimerande 60-talskolosser nere vid Årstaviken. En tonårsfamilj skulle flytta in i en enorm bostadsrätt på åttonde våningen. Utsikten var svårslagen. Renovering pågick. Därav avyttring av originalgarderober. Heder åt dem som ser till att grejerna får att nytt hem istället för att bara slänga. Detta är ju dessutom Södermalms mest populära helgnöje. Varje lördag ser man par promenera runt med sina begagnade inredningsfynd. Lite som myror i en myrstack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar