torsdag 28 april 2016

Helgresa med stränga restriktioner

Nu vankar jag omkring som en osalig ande med måttbandet i högsta hugg igen. Nej, det handlar varken om bantning, skräddarsydda kläder eller inredningsbestyr. Det handlar så klart om budgetflyg. Jamen försök själva att boka en resa, vilken som helst, över Kristi himmelfärdshelgen, en vecka innan. Då är jag ändå ganska bra på att tänka utanför boxen. Krakow, Malta, Tirana. Hur alla flyg till alla dessa ställen kan vara mer eller mindre fullbokade är ett mysterium. Som genom ett google-map mirakel och av outgrundlig slump sökte jag på Belgrad och fick fram alldeles utmärkta direktflyg med Wizzair respektive Norwegian. Det gällde att snabbt klicka på boka-knappen. Inget bagage så klart. Kostar ju mer än själva biljetten, och vem orkar stå och vänta vid bagagebandet ändå?
Uppmuntrande tillrop från appen
Men nu oroar jag mig för att Wizz har tagit över som de nya bagagenazisterna när Ryan nu blivit mer slapphänta. Det finstilta bådar inte gott. De har tre olika bagagemått bara för handbagage: Ett ”litet bagage” som får medtagas gratis. För ”stort handbagage” (som efter närmare läsning och mätning visar sig vara vad alla andra kallar normalt handbagage) får man betala extra. Sedan finns också något som kallas ”extra personligt föremål” (handväska) som man får medföra, men bara om man betalar för prioriterad ombordstigning… Här kan man fördjupa sig i det hela: https://wizzair.com/sv-SE/useful_information/baggage
Där finns också hotfulla rader som ”Bagaget kontrolleras på flygplatsen!” och ”Avgifterna på flygplatsen är MYCKET HÖGRE än om du bokar online.” (deras versalisering)
Så det blir nog till att punga ut med ett par hundra till för ”stort” handbagage för att visa sin goda vilja, och ha något att pula ner sin handväska i. För det där med prioriterad ombordstigning vete katten. För mig är prioritering att kliva på flyget så SENT som möjligt. Inte först av alla. Man ska ju ändå sitta där ett par timmar eller mer.
Nåja, jag tampas gärna med illasinnade bagagevakter bara väderprognosen om +20 grader i Belgrad nästa helg infrias, för den här svenska ”våren” börjar jag snart ta som en personlig förolämpning. Är full av beundran för körsbärsträden som slår ut trots minusgrader!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar